„Хризантеми“ – елегия за струнен квартет – Джакомо Пучини 1890 г.

Аранжимент: Ангел Заберски 2016 г.

 

Самият Джакомо Пучини признава, че истинският му талант е в драматургията и така неговите не-оперни произведения са разбираемо малко. Но те все пак са толкова на брой, че не би стигнало времето само в един концерт. Струнният квартет е онзи елемент, към който Пучини има неоспорим афинитет и през годините е съставил доста пиеси за щрайх. За съжаление повечето пиеси са били почти забравени, с изключение на елегията “Хризантеми“ („Chrysanthemums“), която Пучини пише през 1890 г. – за една нощ, по повод смъртта на херцога на Савоя.

„Хризантеми“ представлява дълбоко драматургично, непрекъснато движение, наситено с трагизъм и пиета, именно за това по-късно през 1893 г достойно заема своето място в последния акт на популярната опера „Манон Леско”. “Хризантеми“ почти никога не е звучала в оригиналния си струнен състав, но затова пък е една от пиесите, които най-често присъства в програмата на световните оркестри през двадесети век.

 

Музиката на Пучини се отличава с бързо развитие на действието и напрегнат драматизъм. Една от основните и най-привлекателни черти на творчеството му е лесно запомнящата се мелодичност на неговите произведения. Характерни за него са подчертаните мелодраматизъм и сантиментализъм, чрез които успява да трогне слушателите си. Освен това нетипично за времето си Пучини е скандално модерен, иновативен и революционно различен от останалите си съвременници. Именно за това неговите произведения са обект на интерес и предпочитани за аранжимент и изпълнение в наше време, звучат модерно, съвременно и разбираемо за публиката.

Това е причината, поради която композиторът Ангел Заберски „посяга“ към „Хризантеми“ и превръща елегията в джаз пиеса, с помощта на музикантите Борис Таслев – контрабас, Стоян Янкулов – Стунджи – ударни инструменти и разбира се собственото му пиано. В изпълнението участва и щрайх квартет.

Пиесата е част от новия албум на Ангел Заберски Трио “Like jazz”, който беше записан и издаден миналата година с 6 известни опери от композиторите Шуман, Пучини и Чайковски в джаз аранжимент.

„Харесвам тези произведения, слушал съм ги много, особено музиката на Пучини, оперното му творчество. В самите оригинали има много съвременна музика. Те предразполагат и реших да опитам.“ – така пианистът коментира желанието си да направи свой прочит на тези произведения. Музиката, включена в Like Jazz, е предизвикателство не само за Ангел Заберски, но и за неговите колеги, с които записва албума. „За мен тази музика спокойно може да се изпълни и без ударни инструменти. Ето това е предизвикателството. Ако трябва да изсвиря нещо, трябва да бъда толкова внимателен и деликатен в украсяването на идеята, че нещата да не станат груби.“ – казва Стоян Янкулов.

В момента триото е в репетиционен период и в края на октомври ще запише втора част на албума “Like jazz” с още нови авторски аранжименти на известни оперни произведения. Какво ще имаме удоволствието да чуем за сега остава в тайна, дали ще „видим“ и „Лебедово езеро“ под ритъма на джаза…